Voor de bestaansgeschiedenis van INNO moeten we terugkeren naar de herfst van 1897, wanneer in de Brusselse Nieuwstraat het eerste warenhuis ‘A L’Innovation’ de deuren openzwaaide. Van bij de start al deinde de keten mee op de golf van innovatie waarop België surfte.


Tijdens het interbellum werd L’Innovation het belangrijkste distributiebedrijf van het land. Het grootwarenhuis bood, zoals het ook vandaag nog steeds doet, kwalitatieve luxeproducten aan toegankelijke prijzen.


In de decennia die volgden, is het bedrijf gegroeid in zijn rol als vaste waarde in het Belgische retaillandschap. In de jaren 90 ontstond het concept ‘Ruimte voor merken’. Hiermee mat INNO zich een exclusief mago aan en kon het opboksen tegen de oprukkende concurrentie van speciaalzaken en supermarkten. En dat doet het tot op vandaag.


Sinds de rebranding in 2021 kiest INNO er, onder de baseline “for you”, voor om de department store met zijn afdelingen, producten en services beter te laten kennen bij het bestaande en nieuwe publiek. Klanten weten al 125 jaar waar INNO voor staat, werknemers zijn trots om er deel van uit te maken.

INNO's historische momenten

In de Brusselse Nieuwstraat zwaait het eerste warenhuis ‘A L’Innovation’ de deuren open. Van bij de start deint de keten mee op de golf van innovatie waarop België surft.

Aan het begin van de 20ste eeuw bloeit de Belgische economie en L’Innovation groeit mee. De keten krijgt vestigingen over het hele land. De Eerste Wereldoorlog remt eerst de groei van de kledingindustrie af, maar geeft het bedrijf uiteindelijk een stevige impuls omdat de oorlog de emancipatie van de vrouw in gang zet.

Tijdens het interbellum wordt L’Innovation het belangrijkste distributiebedrijf van het land. Het grootwarenhuis maakt naam als dé place to be voor kwalitatieve luxeproducten aan toegankelijke prijzen. Tijdens de crisis van de jaren 30 ontpopt L’Innovation zich tot een meester in het aanprijzen van producten en promoties, met een eigen magazine en affiches ontworpen door de trendy kunstenaars van het moment. In de hypermoderne warenhuizen valt altijd wel iets te beleven.

De Tweede Wereldoorlog brengt L’Innovation door onder Duitse voogdij. Dat betekent een status quo voor het bedrijf. Maar in 1947 viert het zijn vijftigste verjaardag met een ongezien feest in het Brusselse filiaal. In de jaren 50 schudt L’Innovation de oorlog van zich af en zet het grote stappen vooruit, naar het voorbeeld van de Amerikaanse department stores.

In de decennia die volgen, groeit het bedrijf in zijn rol als vaste waarde in het Belgische retaillandschap. De hevige concurrentie van de supermarkten, de fusie met Bon Marché en de dramatische brand van de winkel in de Brusselse Nieuwstraat (1967) zorgen voor pittige jaren. Maar klanten weten dat ze op L’Innovation kunnen rekenen en werknemers zijn trots om er deel van uit te maken.

De economische crisis van de jaren 80 noopt L’Innovation ertoe om zich sterker te positioneren tegenover de super- en hypermarkten enerzijds en de speciaalzaken anderzijds. Met het concept ‘Ruimte voor merken’ meet Inno zich in de jaren 90 een exclusief imago aan en kan het opboksen tegen de oprukkende concurrentie. Ook als dochteronderneming van het Duitse Galeria Kaufhof (2001) behoudt de warenhuisketen over de jaren heen zijn pioniersgeest.

Ook na 125 jaar blijft INNO zijn voortrekkersrol in België opnemen. Het klassieke grootwarenhuis ontpopt zich tot een moderne omnichannel retailer die zich blijft meten met andere grote spelers. Zo neemt INNO zijn trouwe shoppers bij de hand om voortaan ook online te winkelen.